Selasa, 14 Juni 2011

EMPTA HELAI DAUN SYURGA JATUH KE BUMI BARANG SIAP MENDAPATKAN TIKET BAGINYA MASUK SYURGA



sebelum Tuhan Menciptakan Manusia pertama(ADM AS) terlebih dahulu mengumpulkan para Malaikat,Jin,Ifrit dan Iblis ,lalu Tuhan berseru” Sungguh Aku Tuhanmu akan menjadikan manusia sebagai khalifah di Muka Bumi” (QS Albaqarah Ayat 30…..) Malaikat menyanggah dengan mengatakan,Mengapa Tuhan akan menciptakan manusia sebagai khalifah,kenapa bukan kami para Mallaikat yang senantiasa bertasbih kepadaMU.

Bukankah kelak manusia itu akan menjadikan dunia ini sebagai arena pertumpahan darah, bunuh-membunuh,aniaya-menganiaya satu dengan yang lainnya.”Inni A’elamuu Mala Ta’elamu” Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui. “Lalu Malaikat Sujud dengan membaca Khaluu Sub’ehanaka La Ilmalana, Illa maa allamtana Innaka Annta Alimul Hakim”

Aku tidak berani membantah Tuhan, melainkan Ilmu yang engkau telah Ajarkan kepada Kami.Lalu diciptakanlah Adam AS,kemudian Tuhan memerintahkan kepada seluruh mahluknya untuk Sujud di Hadapan AdamAS.Waizjkulla Lil Malaikatis djudu, Lii Adama Fasadjaduu Illah Ib’elisa aba Fastak’ebara wakanaa Minal Kafirun.” Malaikat sujud, kecuali Iblis…sehingga dilaknat oleh Tuhan menjadi golongan orang orang kafir.Selanjutnya Tuhan memasukkan ADAM AS kedalam Syurga” Wakulna Ya Adamuskum Antawazjawusulakn jhannta Wakula Minkha kahisusi’etum Wala Ta’kerabaa hadjihisy’syajharatah Fatakuna minad’dholimin” Makan minumlah kamu adam apa saja yang engkau kehendaki dengan tidak perlu mengeluarkan keringat.

Suatu ketika Adam sedang asyik melihat burung burung yang bersenang-senang bercumbu-cumbuan anatara jantan dan betina, lalu timbullah syahwat Adam dan langsung menghadap kepada Tuhan” Aku mungkin tak dapat kekal dalam Syurga Tuhan sebelum Tuhan menciptakan pasangan sebagaiaman burung burung itu.

Tuhan berfikir dan membayangkan apa gerangan yang akan terjadi kalau kami menjadikan pasangan Adam sebagaimana proses penciptaan Adam AS,Siapakah yang akan menjadi pemimpin antara keduanya?.Aku memenuhi permintaanmu Adam, aku akan menciptakan pasangamu Hawa tetapi prosesnya tidak sama dengan proses penciptaanmu.Tapi akau akan menciptakan pasangamu dari bahagian tubuhmu sendiri(menurut banyak riwayat Hawa diciptakan dari Tulang Rusuk Adam bahagian kiri…)”Yaa ayyuahan naasut taku rabbakakumul ladzi min Nafsi Wahidati wa khalaka minkha dzawuzaha Wa bassa minkha rijalan kasira Wanisaa….)

Wahai sekalian manusia takutlah kepada Tuhanmu yang telah menjadikan kamu dan menjadikan pasanganmu(hawa) dari bahagian tubuhmu sendiri…..)Setelah diciptakan Hawa,tuhan memberikan pakaian kebesaran antara keduanya untuk menutup aurat, lalu hiduplah Adam bersama istrinya hawa dalam syurga

selama beberapa ratus tahun. Iblis yang telah dilaknat dan ditentukan tempatnya dalam Neraka tidak tinggal diam, tetapi iblis menggoda Adam dan Hawa.Konon menurut salah satu riwayat iblis tidak mampu menggoda Adam, lalu mengumpulkan pasukan sebanyak banyaknya memusatkan konsentrasi godaan kepada Hawa.

Akhirnya pada suatu waktu Hawa tergoda dan memakan buah khuli dan tiba tiba hilang seketika pakaian kepadanya.Sekarang Hawa dalam keadaan Bugil telanjan bulat. Timbullah rasa malu melihat auratnya yang terbuka.dalam kondisi seperti itu Hawa mencari Adam dengan penuh rasa malu.

Adam…Adam… jangan tinggalkan Aku… sesekali Adam menolek ke istrinya dalam keadaan telanjan bulat. Adam tidak peduli beliau yakin Istrinya telah melanggar perintah Tuhan. Dalam Riwayat lain Adam AS juga tergoda oleh istrinya selang waktu tiga hari tiga malam.

Akhirnya Adam AS juga memakan buah qhuldi yang dibawa Hawa.Dan setelah memakannya Pakaiannya juga hilang seketika. Dalam keadaan telanjang bulat, mereka berdua diliputi rasa lapar yang tak terhingga diselimuti rasa malu memandang auratnya. Lalu keduanya memetik empat helai daun syurga, 3 helai digunakan hawa dan 1 helai digunakan Adam untuk menutup auratnya.,Lalu keduanya memberanikan diri menghadapa kepada Tuhan.

Ya Tuhan Ampunilah Aku, Aku telah menzalimi diri kami kalau bukan karena ampunanMU kami berdua termasuk orang orang dholin” Rabbana Dhalamna Wain Lam tagfirlana watarhamna laa nakunanna Minadh’olimin. Tuhan menjawab “Aku menciptakan Syurga bukan tempat bertoubat, keluarlah kamu ke bumi” Sebelum keduanya dicampakkan ke Bumi Tuhan mengajarkan beberapa kalimat”

Fatalakka Adama mirrab’bihim khalimatin Fataba Alaihi innahu huwattaw’wabu rahim”.Tuhan mengajarkan kepada Adam hal hal untuk taubat. Tuhan berfirman” Ada4 Helai daun syurga yang engkau telah petik.Wariskanlah kepada anak cucumu”Barang siapa yang mendapatkan salah satunya”Tiket baginya untuk kembali masuk syurga, karena empat helai daun syurga itu tidak akan kekal di Bumi.

Yang manakah ke 4 helai daun syurga itu Tuhan? Danu Syurga yang pertama(1) Anak cucumu yang berimna kepadaKU dan memiliki limu yang diajarkan kepada orang lain” Daun Syurga yang

kedua(2) kebasaran yang telah di Anak cucumu yang beriman kepadaKU yang memilki sipat senang melayani tamu” Daun syurga yang.

ketiga(3) Anak cucumu yang beriman kepadaku yang memiliki sipat senang mendamaikan orang orang yang bersengketa( Orang orang yang bersengketa, lalau tidak rujuk kemudian meninggal dunia, tidak akan masuk syurga, betapapun besar amal perbuatannya”Laa Yadekhulul djannata Kaitur rahmi”Tidak akan mencium bau Syurga oranbg orang yang memutuskan huibungan silaturrahim dan tidak rujuk kemudian meininggal).

Daun Syurga yang keempat (4) Anak cucumu yang beriman kepadaku yang memiliki sipat sabar” Bila diberi Tuba oleh sesamanya ia balas dengan member susu.( Penulis DRS.A.Syahrir Isma pimpinan Redaksi Media Suara Reformasi Group semoga ada mamfaatnya bagi pembaca reformasi yang budiman,amin)
berikan Tuhan

1 komentar:

  1. Dulu waktu saya masih kecil (SD),,,thn 50an, kisah 4 helai daun surga ini dibuat komik.

    BalasHapus